علامت تجاری علائم تجاری trademarks

علامت تجاری

علامت تجاری علامتی است که می تواند کالاها یا خدمات یک شرکت را از سایر شرکت ها متمایز کند. علائم تجاری برای سالهای متمادی وجود داشته اند. در زمان های قدیم، صنعتگران کار خود را امضا یا علامت می زدند تا ثابت کنند که آن را ساخته اند. به تدریج، قوانینی برای محافظت از چنین علائمی تکامل یافتند.

این روزها، علائم تجاری برای کسب و کار ها ضروری است. آنها اشکال مختلفی دارند و مجموعه عظیمی از کالاها و خدمات را شناسایی می کنند. شرکت ها زمان و پول زیادی را صرف توسعه برندها و علائم تجاری خود می کنند.

حمایت قانونی به صاحب یک علامت اجازه می دهد تا کنترل کند که چه کسی از آن استفاده می کند. این بدان معنی است که شرکت ها می توانند کالاها و خدمات خود را توسعه داده و تبلیغ کنند بدون اینکه شهرت آنها توسط متقلبین تضعیف شود. همچنین، مصرف کنندگان می توانند به واقعی بودن علائم تجاری تکیه کنند.

trademark-3d-icon-download-in-png-blend-fbx-gltf-file-formats--brand-logo-rights-registration-copyright-pack-files-folders-icons-11024527

انواع مختلف علائم تجاری

انواع علائم ممکن است به عنوان علامت تجاری استفاده شود: کلمات، حروف، اعداد، نمادها، رنگ ها، تصاویر، علائم سه بعدی مانند اشکال و بسته بندی، هولوگرام ها، صداها، حتی طعم ها و بوها.

برای واجد شرایط بودن جهت ثبت نام، اصل اساسی این است که علامت تجاری باید متمایز باشد؛ بنابراین نمی تواند فقط یک توصیف عمومی از محصول یا خدمات ارائه دهد. همچنین، نمی تواند با علامت تجاری که قبلا ثبت شده یا برای آن نوع محصول یا خدمات استفاده شده است، یکسان (یا بسیار مشابه) باشد.

علائم تجاری فقط برای شناسایی کالا و خدمات یک شرکت خاص استفاده نمی شود. علائم جمعی نیز وجود دارند که هر کدام متعلق به یک انجمن هستند و توسط اعضای آن استفاده می شوند. به عنوان مثال، انجمن های حرفه ای حسابداران، مهندسان و معماران اغلب از این نوع علامت ها استفاده می کنند.

به علاوه، علائم صدور گواهینامه نیز وجود دارند که نشان می دهند یک محصول یا خدمات با استانداردهای خاصی مطابقت دارد یا خیر؛ مانند برچسب های زیست محیطی برای محصولاتی که اثرات زیست محیطی تخریبی کمتری دارند.

علائم تجاری

حفاظت از علائم تجاری

بهترین راه محافظت از علامت تجاری ثبت آن است. صاحبان یک علامت ثبت شده حق انحصاری کنترل آن را دارند؛ آنها می توانند از آن برای شناسایی کالاها یا خدمات خود یا صدور مجوز فروش آن برای استفاده شخص دیگری استفاده کنند.

برای ثبت یک علامت در یک قلمرو، متقاضی باید تکثیر آن را به همراه لیست کاملی از کالاها یا خدماتی که برای آنها اعمال می شود به دفتر علائم تجاری ارسال کند. این علامت علاوه بر اینکه به اندازه کافی متمایز است و با هیچ علامت موجود مغایرت ندارد، نباید گمراه کننده یا فریبنده باشد یا نظم عمومی یا اخلاق را نقض کند.

پس از اعطای علامت تجاری، مالک می تواند در صورت نقض آن توسط شخص دیگری، در دادگاه ملی مربوطه شکایت کند. به همین ترتیب، مالک علامت تجاری می تواند با یک چالش قانونی از طرف شخص ثالث مواجه شود که استدلال می کند این علامت بسیار شبیه به علامت خود است.

علامت تجاری فقط برای مدت محدودی اعطا می شود (در اکثر کشورها، ده سال) اما علامت را می توان با پرداخت هزینه های اضافی به عنوان many times همانطور که مالک می خواهد تمدید کرد مشروط بر اینکه هنوز هم مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین در عمل یک علامت تجاری می تواند به طور نامحدود محافظت شود.

علائم تجاری

حمایت ملی، منطقه ای و بین المللی

مانند بسیاری از قوانین IP، حفاظت از علامت تجاری نیز سرزمینی است. با این حال، سیستم های منطقه ای و بین المللی توسعه یافته اند تا به دست آوردن حمایت از علائم تجاری در بسیاری از کشورها آسان تر شود.

WIPO ثبت نام بین المللی را تحت سیستم مادرید ارائه می دهد. با ثبت یک برنامه واحد، کاربران می توانند در بسیاری از کشورهایی که به سیستم پیوسته اند، به دلخواه خود از علامت تجاری محافظت کنند. همچنین ابزارهای آنلاینی وجود دارد که به کاربران امکان می دهد ثبت علائم تجاری را جست و جو کرده و به آنها کمک می کند تا تمدید علائم خود را در مناطق مختلف مدیریت کنند.